Beschrijving van de game
Deze app is een leuke adventure game. Gamen en leren gaan hand in hand. Ga over obstakels en spring tot grote hoogte om punten te verzamelen. Je moet echter ook woorden verzamelen. Deze helpen je om aan het einde van ieder level een korte leerzame tekst compleet te maken. Als dit goed is gelukt krijg je de kans om het level nog een keer te spelen in ‘time attack’ modus. De klokt tikt! Weet je nog waar alle woorden verstopt zijn? Als ook dit lukt binnen de tijd dan kun je kiezen voor andere kleding. Hiermee kun je het volgende level gaan spelen.
Je kunt ook nog kiezen welke ‘Emily’ je wilt zijn, een jonge Emily of een wat oudere tienerversie van Emily. De Emily in de game ziet er trouwens net zo uit als de echte Emily die heeft leren omgaan met AOS. Direct na openen van de app stelt zij zich voor.
Op dezelfde manier als voor AOS kunnen ook andere ziektes of aandoeningen worden verwerkt in een spel. Als er ideeën zijn vanuit bijvoorbeeld patiëntenverenigingen of verzekeraars vernemen wij dat graag. Neem hiervoor contact met ons op.
Wat hebben we gedaan?
We hebben gewoon een gave game gemaakt! Een game met een bijzonder verhaal. De game laat de ontdekkingstocht zien van een meisje dat zich het jargon rondom de aandoening AOS eigen maakt. Het gaat dus om spelenderwijs leren over een zeer lastig onderwerp, zeker als het jezelf betreft en je nog best jong bent.
Het concept
“Maak het gemakkelijk voor kinderen en hun omgeving om te leren over ziekte of aandoening door middel van het spelen van een game op je mobiele telefoon”. Dat was de pitch van het team. Een kleine zelfgemaakte demo liet tijdens de presentatie zien wat ze voor ogen hadden. Denk aan een soort van ‘Mario-spelletje’ waarbij woorden worden verzameld die aan het eind van elke ‘level’ ietsje meer vertellen over de ziekte of aandoening.
Achtergrond
HIA3D werd uitgenodigd voor het geven van een inspiratiesessie tijdens de Smart Lectures 2018 in het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht. Deze presentaties zijn georganiseerd door de gemeente Ridderkerk en de regionale HAVO/VWO-scholen zijn uitgenodigd. Voor de scholieren is dit een buitenschools project. Zij worden gemotiveerd na te denken over innovaties in de zorg. HIA3D presenteert enkele moderne technieken die ook met de coöperatie Artishock uit Dordrecht werden gerealiseerd (Augmented Reality en andere hippe technieken).
WINST en toen begon het..
De jury heeft het team van Emily uitgeroepen tot winnaars van de Smart Lectures 2018. Zo mochten zij o.a. een presentatie geven aan de Raad van Bestuur van het Albert Schweitzer Ziekenhuis. In parallel hebben HIA3D en zusterorganisatie Artishock (Dordrecht) gezocht naar financiële middelen. Deze zijn gevonden in het bedrijfsleven, bij het ziekenhuis zelf, bij Artishock en bij Smart City Dordrecht door middel van een innovatiesubsidie. Hoe groot was de verbazing bij de scholieren dat de Game niet alleen een goed idee was, maar ook zou worden gerealiseerd.
Emily en haar team
Een van de teams vertelt over de ervaring van een van de teamleden, Emily, die al jong werd geconfronteerd met een genetische aandoening, AOS (we zullen dit verder uitleggen). Haar ouders zijn vanaf het begin heel open geweest over wat Emily heeft en ook naar de directe omgeving. Emily heeft dit dus nooit ‘geheim’ hoeven te houden, iets wat vaker wel wordt geadviseerd door volwassenen. Dit geheimhouden kan bijvoorbeeld voor psychische problemen zorgen tijdens het volwassen worden. Desondanks is het een moeilijk onderwerp om te delen met vriendjes en vriendinnetje, maar ook met andere volwassenen. En krijg het onderwerp eerst zelf maar eens onder controle…
De game is er!
Na het verkrijgen van de financiën in 2019 is de app gerealiseerd in 2020. De app heeft een aardige ontwikkeling doorgemaakt vanaf het eerste ‘Mario-idee’ en concept art naar wat het eindresultaat is geworden. Er kan gekozen worden voor een kleine of grote digitale versie van de echte Emily om het spel te spelen. Je kunt het als ontdekkingstocht spelen of in ‘time attack’ modus waarmee je nieuwe kleding kunt verdienen. In totaal 20 levels speelplezier leer je van alles over AOS en over hoe Emily daar persoonlijk mee om is gegaan. Met recht ‘Emily vertelt..’.
OK, wat is dan AOS?
De naam ‘androgeenongevoeligheidsyndroom’ geeft precies weer wat AOS inhoudt: dat het lichaam ongevoelig is voor androgenen, ofwel ‘mannelijke hormonen’. Dat manifesteert zich in een aantal lichamelijke kenmerken (de betekenis van het woord syndroom). Genetisch zou een persoon zicht ontwikkelen tot een man, maar door dit syndroom ontwikkelt een persoon zicht tot vrouw. Een van de kenmerken is dat de vrouw geen baarmoeder heeft en kinderen kan krijgen.
Wil je meer hierover weten of over de verschillende gerelateerde aandoeningen en heb je hulp nodig, kijk dan op: https://dsdnederland.nl/. Of wil je meer weten over het sociale context en het streven naar gelijkberechtiging en emancipatie van mensen met een intersekse-conditie en/of DSD (Differences of Sex Development of eventueel Disorders of Sex Development), kijk dan op: www.seksediversiteit.nl
De volgende partijen hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan het tot stand komen van ‘Emily vertelt’:
- Dit project is ondersteund door een subsidie uit het Innovatiefonds Smart City Dordrecht (smartcitydordrecht.nl);
- This project was supported by a grant from Incyte Pharmaceuticals (incyte.nl).
- De app is mede mogelijk gemaakt door ondersteuning van en samenwerking met het Albert Schweitzer Ziekenhuis (asz.nl).
- “Emily vertelt…” is medegefinancierd, uitgewerkt en gerealiseerd door ArtiShock (artishock.com).
- De app is tot stand gekomen uit de Smart Lectures, georganiseerd door de gemeente Papendrecht in samenwerking met het Albert Schweitzer Ziekenhuis, de Duurzaamheidsfabriek, Focus op Bèta, HIA3D BV, Drechtsteden en alle deelnemende scholen.
Emily zegt… Dank u wel!