Communicatie in Corona-tijdperk

“Doe het gewoon goed!”

Het is ons allemaal overkomen. De impact van Corona is aan niemand voorbijgegaan. Voor sommigen is de impact enorm omdat er geen direct persoonlijk contact kan plaatsvinden met de klant. In de Horeca is dat het meest zichtbaar. Maar ook in de rest van het bedrijfsleven is dit het geval. Een vertegenwoordiger kan niet of veel lastiger zijn verhaal doen ten opzichte van een mogelijke afnemer. Uit eigen ervaring weten wij dat we bijvoorbeeld sommige panden of fabrieksterreinen niet meer op mogen.

De eerste schok is voorbij en de meesten van ons zijn, wanneer mogelijk, inmiddels gewend aan thuiswerken. De creativiteit die we hebben zien ontstaan is fantastisch. Iets wat vroeger niet kon is nu noodgedwongen normaal. Afspraken waarvoor we absoluut in de auto moesten springen vinden nu plaatst op digitale manier (Zoom, MS Teams). Inhoudelijk gaat de bijbehorende visuele informatie ook via de digitale snelweg. En dit is waar wij als 3D animatiestudio een belangrijke rol kunnen spelen.

Het belang van goede digitale content is gegroeid. Waar voorheen nog e.e.a. persoonlijk begeleid kon worden is het nu heel fijn die visuele ondersteuning van hoge kwaliteit is en kan doen waarvoor normaal persoonlijk contact nodig zou zijn geweest. Het belang van visuele communicatie voor de sociale-mediakanalen is ook groter dan ooit. Er geldt bijna dat als het niet beweegt het niet interessant is. Veel tekst wordt graag vermeden door de ontvanger. Zie hier het belang van goede video/animatie. Sociale media is echter maar een deel van de totale digitale marketing. Goede content op de website is extreem belangrijk, maar ook als begeleiding bij contentmanagement.

Moeilijke dingen eenvoudig maken

Wij zeggen heel vaak dat onze voornaamste taak is het eenvoudig maken van complexe zaken. Of dat nou de werking van een product is, de toepassing, de manier waarop wellicht in elkaar gezet moet worden of onderhouden dient te worden. Het kan altijd via een animatie. Voor uitleganimaties of -video’s die gaan over bijvoorbeeld zakelijke dienstverlening kunnen we gebruik maken van metaforen. Drijf dit niet te ver door en voorkom clichés (te veel ‘poppetje, pijltje, handje schudden’). Een optie kan zijn om juist een grafische route te kiezen met een duidelijk ‘look en feel’ die past bij de opdrachtgever.

Zo’n animatie of video kan naar de (potentiële) klanten worden gestuurd per mail of kan worden getoond tijdens een video/conference call. De video kan via messenger of whatsapp snel worden gedeeld of via kanalen als Linkedin, facebook of instagram worden gedeeld. Daarnaast zijn er nog een heleboel verschillende nieuwe platforms die zich nu extra snel ontwikkelen.

Tenslotte is het mogelijk om een product digitaal op het bureau van een klant te krijgen door gebruik te maken van Augmented Reality. Ontwikkelingen als Web-AR voorkomen de noodzaak om een app te downloaden. De modellen kunnen tegenwoordig gewoon via de browser worden binnengehaald en in 3D worden bekeken (je kunt dus letterlijk om het 3D model heenlopen wanneer dat op een tafel of op de vloer is geplaatst). Meer hierover op de website van Artishock.com.

23-04-20

Een 3D object op je bureau? Ja dat kan!

Als je dit wilt proberen via je mobiele telefoon klik dan het AR symbool aan (rechtsboven de 3D afbeelding). Richt je mobiele telefoon met camera of QR scanner op de code om direct bij het model uit te komen. Daarna word je gevraagd een horizontaal oppervlak aan te wijzen en voilá, het object staat in jouw omgeving.